221214_Beat_The_Barn_blog-3

Neem je lief eens mee naar het werk

Door: Gert Verlinden


Een zaterdag in de lente. Fikse voorjaarsbuien druppelen over de stad. Je partner heeft er geen zin in. In een autorit van Antwerpen naar Beat The Barn in Balen. In een familiedag van jouw werkgever. Met collega’s die je in geuren en kleuren ‘s avonds aan de keukentafel portretteert. Of waarvan je op een baaldag een karikatuur maakt. En hun jengelende kinderen zullen er ook bij zijn.

Herkenbaar? Het was met een flinke scheut overdrijving de sfeer ten huize Michelle Matthijnssens. Spoiler alert: het komt allemaal goed. “Het enthousiasme van mijn partner voor de familiedag van het werk was aanvankelijk povertjes”, lacht ze. Michelle is Chief Happiness Officer bij Growth Inc., een strategisch communicatiebureau in Antwerpen. Ze is de onmisbare schakel tussen het management en de teams. Haar doel? Er voor zorgen dat elke collega goed in z’n vel zit. Welzijn staat met stip op haar prioriteitenlijst.

image

IJsbrekers

Growth Inc. groeide fors de afgelopen jaren. Er kwamen talrijke nieuwe collega’s bij. Hoog tijd om elkaar beter te leren kennen. Daarom organiseerde Michelle de jaarlijkse familiedag bij Beat The Barn. Met 22 medewerkers en hun gezin. Met weidespelen en een barbecue. “Mijn partner blikte ’s avonds tevreden terug op de dag”, vertelt Michelle. “We hebben goed gelachen, genoten van lekkere catering en toffe originele uitdagingen aangegaan.”

Het lot wees de deelnemers aan willekeurige groepjes toe. Zo leer je écht nieuwe mensen kennen. “De weidespelen zijn ideale ijsbrekers. Ze laveren je uit je comfortzone. Er vallen gespreksbarrières weg. En je ziet kleine kantjes van je collega’s naar boven komen”, mijmert Michelle: “Wie gaat van nature leiden, wie blijft kalm, wie is competitief?”

Melkflessen

Bij het Kempische ICT bedrijf Netropolix werkt Julie Sannen als Marketeer. En ze zetelt er in het feestcomité. Omdat Sinterklaas tijdens de corona episode de gezondheidsrisico’s schuwde, legde ze de familiedag van Netropolix vast bij Beat The Barn. Het bedrijf wilde de families van de werknemers samenbrengen en iets leuks doen voor de kinderen.

“Het enthousiasme van zaakvoerder Luc Nouwen werkt aanstekelijk”, lacht ze. “De flessen verse melk die hij meebracht bij een bezoekje aan ons bedrijf deden ons overstag gaan.” Julie overtuigde haar collega’s die eerst koudwatervrees hadden: “Gaan we een kinderboerderij bezoeken? Moeten we ons vuil maken?” Zodra zij het “wei-gevoel” op Beat The Barn ervaarden, smolten die vraagtekens als sneeuw voor de zon.  

image

Me-time

Ter plaatse splitsten de gezinnen van de medewerkers zich op. “De partners kenden elkaar nog niet, maar de weidespelen zoals schapen drijven, de wortelwandeling en koeien knallen, zorgen snel voor connectie”, herinnert Julie zich.

Net zoals de kids bij Growth Inc. ontdekten de jongste spruiten van Netropolix het Konijnenpad. Dat leverde ondertussen voor de papa’s en mama’s een portie kwalitatieve me-time op. “De ouders genoten zorgeloos van de weidespelen terwijl de begeleidsters van Beat The Barn spelenderwijs de kinderen de boerderij toonden.”

Julie en haar collega’s kozen ’s middags voor een mobiele frietjeskraam om de honger te stillen. De beker voor het winnende groepje staat nog altijd te blinken in de kantoren van Netropolix. En bij Growth Inc. ? Daar sieren de foto’s van de familiedag de muur van de kantine. Ja, zelfs met een breedlachend lief er op.